Do's en don'ts bij het geven van relatiegeschenken
Ben jij op zoek naar een relatiegeschenk, maar vind je het lastig om het juiste geschenk te kiezen? Wij geven je graag 8 tips waarmee het kiezen van het juiste geschenk (hopelijk) een stuk eenvoudiger wordt!
Tip 1: laat het geschenk voor je werken
Een relatiegeschenk geef je om iemand te bedanken voor de samenwerking. Het moment van geven is leuk, maar het gaat eigenlijk meer om wat er daarna mee gebeurt.
Belandt het geschenk ongebruikt in een hoek van het kantoor en wordt het een stofvanger? Of kunnen mensen écht wat met het geschenk?
Kijk ook eens rond in je eigen bedrijf of denk terug aan de relatiegeschenken die jij hebt gehad.
Wat heb je wel gebruikt en waar had je eigenlijk niets aan? En zijn er cadeaus die je zo vaak hebt gehad, dat de meeste ongebruikt in een la liggen?
In die gevallen is het vooral zonde van het geld en grondstoffen.
Ga je relatiegeschenken inkopen, kies dan een geschenk dat:
- daadwerkelijk gebruikt wordt en niet in de kast belandt
- het liefst meerdere keren gebruikt kan worden
- mensen niet al veel vaker hebben gehad
Voorbeelden van dit soort relatiegeschenken zijn:
Tip 2: investering of een kostenpost?
Je kunt relatiegeschenken zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wil. De grote vraag is: zie je relatiegeschenken als een kostenpost of als een investering in de relatie?
Het grote gevaar is dat dit een self fulfilling prophecy kan worden: als je relatiegeschenken als kostenpost ziet, dan zul je besparen op het geschenk waardoor de kans groter is dat het geschenk in de praktijk weinig gebruikt of gewaardeerd wordt door de ontvanger. In dat geval zal het inderdaad weinig bijdragen aan de relatie.
Zie je een relatiegeschenk als een investering in de relatie, dan wegen opeens andere criteria zwaarder en zul je zien dat andere soorten geschenken zult selecteren.
Maar hoe weet je uiteindelijk of het zin heeft gehad om iemand een relatiegeschenk te geven? En of het geen weggegooid geld is geweest?
Wat ons betreft is een relatiegeschenk een succes geweest als:
- het een aanleiding is geweest om weer contact met je klant te hebben
- als de klant je persoonlijk bedankt heeft voor het geschenk
- als de klant het relatiegeschenk daadwerkelijk gebruikt
- als de klant op social media gedeeld heeft wat voor mooi cadeau hij of zij ontvangen heeft (de ultieme bevestiging!)
Wil je jouw medewerkers een relatiegeschenk geven? Kijk dan naar criteria als:
- de mensen hebben het er in de wandelgangen over
- je medewerkers hebben hun geschenk gedeeld via social media
- je medewerkers zijn je persoonlijk komen bedanken voor het mooie geschenk
Wat ons betreft moet je een relatiegeschenk vooral afrekenen op dit soort criteria.
Als jouw geschenk bovenstaande effecten heeft, dan zul je dat op langere termijn waarschijnlijk terug zien in loyaliteit en bij klanten in mogelijke herhaalorders.
Tip 3: maak het persoonlijk
De allerleukste relatiegeschenken zijn cadeaus waardoor mensen zich gezien en gewaardeerd voelen. En iets wat ze echt leuk vinden natuurlijk.
Het liefste geef je dus een persoonlijk geschenk, maar je kunt nou eenmaal niet met alle wensen rekening houden.
Toch is er een manier om mensen zich uniek te laten voelen. Hoe?
Door het relatiegeschenk te personaliseren!
Personaliseren houdt in dat je elk artikel kunt voorzien van een naam, een foto of een persoonlijke boodschap.
Op die manier geef je niet iedereen dezelfde waterfles, maar krijgt iedereen zijn of haar eigen waterfles.
En je geeft niet iedereen hetzelfde strandlaken, maar je geeft iedereen een strandlaken met zijn of haar naam erop.
Waarschijnlijk denk je nu dat dit een heel duur grapje wordt omdat alle producten uniek op maat gemaakt moeten worden. Maar dat is zeker niet het geval.
Wij kunnen alles personaliseren wat je in onze online shop ziet. Dat doen we al vanaf 1 stuk.
Jij levert ons een bestand aan met de benodigde informatie, wij regelen de rest. Een persoonlijk cadeau geven was nog nooit zo eenvoudig want wij kunnen elk cadeau ook nog eens apart opsturen naar elke ontvanger. Het is dus geen probleem als je niet al je medewerkers of klanten op één plek bij elkaar kunt krijgen. We werken hierbij trouwens volgens de AVG-wetgeving, dus de gegevens zijn veilig bij ons.
Voorbeelden van gepersonaliseerde relatiegeschenken:
Tip 4: online oriënteren of vertrouwen op een expert?
Voor de meeste mensen begint elke oriëntatie online. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar het lastige is dat er ontzettend veel aanbieders zijn en dat je bijna overal dezelfde cadeaus ziet terugkomen. Hoe ga je hiermee om?
Het beste is om een expert om advies te vragen. Bel de potentiële leverancier op, leg uit wat voor geschenk je zoekt, waarom je een geschenk wilt geven en wat je ermee hoopt te bereiken. De échte specialist weet dan waarschijnlijk meteen wat mooie geschenken zijn én kan met je mee denken om er een originele twist aan te geven.
Zo hebben wij samen met een ondernemer op het gebied van escape rooms een wel hele originele manier bedacht om nogmaals in contact te komen met zijn klanten van het afgelopen jaar.
Je leest er alles over in
deze casus.
Het enige wat we hier gaan verklappen is dat deze klant onderstaand cadeau aan de klanten heeft gegeven:
Tip 5: er is meer dan kerst
Voor de meeste bedrijven is kerst hét moment om een relatiegeschenk te geven. Natuurlijk is dit het moment waarop iedereen ermee bezig is, maar er zijn nog een aantal belangrijke momenten die goed zijn om te onthouden zoals
de Dag van de Leraar,
Secretaressedag,
de Dag van de zorg, de Dag van de Stagiair en de Dag van de schoonmaker.
Steeds vaker zien we dat veel bedrijven het thuiswerkend personeel iets wil geven. Dit hoeft helemaal niet groot en duur te zijn. De meeste bedrijven kiezen voor een lekkernij zoals een
Toblerone met naam,
een gepersonaliseerde Milka giftbox of
een puzzel met foto erop.
Tip 7: MVO en SCR
De eisen aan relatiegeschenken zijn de afgelopen jaren flink veranderd en die verandering is nog niet klaar. Een relatiegeschenk moet steeds vaker duurzaam geproduceerd zijn en/of bijdragen aan een duurzame wereld. Bedrijven zijn steeds meer bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of Social Corporate Responsibility (SCR) en duurzaamheid is daar een onderdeel van.
Wil jij een relatiegeschenk geven dat bijdraagt aan een duurzame wereld? Overweeg dan een mooie boodschappen tas van
ecologisch katoen,
een aluminium waterfles of een mooie
glazen karaf.
Tip 8: begin op tijd
Oké, het is inderdaad een dooddoener maar we moet het toch in het rijtje met do's & don'ts zetten: begin op tijd met oriënteren en bestel op tijd, zeker als er een belangrijke deadline aan verbonden is zoals Kerst, een klantendag of een congres.
Sommige bedrijven beginnen al in juli met het selecteren van kerstpakketten. Ben jij er niet zo vroeg bij? Geen probleem!
Wij kunnen in de meeste gevallen de volgende dag al alle gepersonaliseerde geschenken versturen. Een uitzondering is natuurlijk de kerstperiode.
Wil jij met Kerst een gepersonaliseerd geschenk geven? Bestel dan uiterlijk 18 december jouw relatiegeschenken.
Zoek jij een geschenk voor op een klantendag of een congres? Ook dan is het goed om wel op tijd te beginnen. Ben je aan de late kant, dan is er nog steeds geen man over boord.
Doordat wij alle relatiegeschenken in ons eigen pand in Zierikzee produceren, kunnen we snel schakelen en leveren!
Neem contact op met onze zakelijke afdeling als je te lang hebt gewacht en nu haast hebt: 0111-712466.
Wil jij alvast inspiratie opdoen? Bekijk al onze zakelijke cadeaus en relatiegeschenken
De meest populaire relatiegeschenken op een rijtje: